More

    Grootste commerciële vliegtuig Antonov An-225 vernietigd

    Afbeelding van valdazf via Pixabay

    Grootste commerciële vliegtuig Antonov An-225 vernietigd

    -

    Door Russische raketaanvallen is het grootste commerciële cargovliegtuig vernietigd, dat schrijft de Oekraïense minister van Buitenlandse Zaken op Twitter. 

    Advertentie

    De oorlog in Oekraïne eist naast tal van militairen en burgers ook technologische slachtoffers. Zo zou het grootste in commercieel gebruik zijnde vliegtuig, de Antonov An-225, vernietigd zijn op de luchthaven van Hostomel. De luchthaven ligt op een dertigtal kilometer van het stadscentrum van Kyiv en werd meermaals onder vuur genomen door Russische troepen.

    Op donderdag zei het hoofd van de piloten van vliegtuigbouwer Antonov, Dmitry Antonov, dat het toestel niet beschadigd was, maar nieuwe raketaanvallen zouden het toestel vernietigd hebben. Op Twitter circuleert een beeld van een brandende vliegtuighangaar die sterk lijkt op diegene waar Antonov zijn toestel parkeert op de luchthaven van Hostomel. Op het beeld zijn ook delen van een vliegtuigvleugel te zien.

    De Oekraïense minister van Buitenlandse Zaken Dmytro Kuleba bevestigt via Twitter dat het vliegtuig vernietigd is: “Dit was ‘s werelds grootste vliegtuig, AN-225 ‘Mriya’ (‘Droom’ in het Oekraïens). Rusland heeft misschien onze ‘Mriya’ vernietigd. Maar ze zullen nooit onze droom van een sterke, vrije en democratische Europese staat kunnen vernietigen. We zullen zegevieren!”

    Tweede onvoltooide An-225

    Het gigantische toestel werd ontwikkeld om Energia-raketten en de Buran, dat is de Sovjet-versie van de Amerikaanse Space Shuttle, te vervoeren. Na zijn militaire dienst werd het in 2002 in gebruik genomen door Antonov Airlines om uitzonderlijk grote cargo-items te transporteren. De An-225 kon tot 250 ton aan vracht in één keer vervoeren. Ter vergelijking: een B747-8F van Boeing kan 139 ton transporteren.

    De An-225 werd meermaals ingezet voor uitzonderlijke missies. Zo transporteerde het aan het begin van de coronapandemie een heleboel mondmaskers van China naar Europa. Het toestel was door zijn uitzonderlijke omvang erg geliefd bij luchtvaartfans. Zo landde het een aantal jaren geleden op Schiphol en dat bracht toen een heleboel luchtvaartfans op de been.

    Advertentie

    Al is er misschien nog een beetje hoop voor de Antonov An-225. Zo is er een tweede onvoltooide frame van het toestel gebouwd. Dat was voor ongeveer 70% klaar, maar werd nooit afgebouwd door een gebrek aan investeerders. In 2016 was er sprake van Chinese interesse, maar daar kwam niets concreets uit. De locatie en de situatie van het tweede airframe is op moment van schrijven van dit artikel onbekend.

    Advertentie
    Advertentie
    Advertentie

    Lees Meer