RECENSIE | ‘Bright Brussels’ 2021: een mysterieus en magisch lichtfestival

-

Van 28 oktober tot 6 november vindt in Brussel het Bright Brussels festival plaats. Dit is een gratis lichtfestival op verschillende plaatsen in de stad. Zo zijn er 16 verschillende plaatsen waar je een lichtspektakel kan gaan bewonderen. Wij gingen er een paar bekijken.

Na een uitstel in februari is Bright Brussels, het Brusselse lichtfestival, eindelijk terug. Tien nachten lang licht de stad op door zestien magische kunstwerken van lokale en internationale kunstenaar.

Op de site van het festival kan je het kaartje downloaden waar alle plaatsen op staan aangegeven. Ook aan sommige kunstwerken die deel uitmaken van het festival worden er papieren kaarten uitgedeeld. Kaartlezen moet je wel kunnen, al zijn er ook, met rode doorzichtige folie omhulde, lantaarns in de buurt van de kunstwerken die je de weg wijzen.

Liminalight -Antoine Goldschmit & STIB-MIVB (tussen station Parc en Kunstwet)

Eigenlijk begint de beleving van Bright Brussels al in de metro. Wanneer je een metro neemt die passeert tussen de stations Park en Kunst-Wet word je getrakteerd op een mini lichtspektakel. In de tunnel zijn er lichten in verschillende kleuren. Het is zeker niet het meest spectaculaire werk, maar wel leuk om al een beetje in de sfeer te komen.

Firerfly Field -Studio Toer (De Meeûssquare)

Onze tocht begon bij de De Meeûssquare, maar eigenlijk kan je zelf kiezen waar je wilt beginnen en wat je wilt zien. Hier is het grasveld omgetoverd tot een zee van lichtjes. Je ziet allemaal kleine lampjes die bewegen. Wij vonden dit heel rustgevend en magisch.

De betoverende tuin van de Kunstberg -Magic Monkey (Kunstberg)

De volgende bestemming op onze kaart was de Kunstberg. De tuin van de Kunstberg is helemaal omgetoverd tot een magische, mysterieuze tuin. Wij kregen bijna het gevoel dat we in de Efteling waren. Er hangt een mist over de tuin en tegelijk vindt er een lichtshow plaats. De mysterieuze muziek zorgt ervoor dat je je helemaal in een soort sprookjestuin waagt.

Chiaroscuro -Dirty Monitor (Koninklijk Paleis)

“Dit was onze persoonlijke favoriet”

Last but not least brachten we nog een bezoekje aan het Koninklijk Paleis. Dit was onze persoonlijke favoriet. Om de vijf minuten gaat op het Koninklijk Paleis een lichtshow van start. Wij wisten niet goed wat we moesten verwachten, maar dit heeft al onze verwachtingen overtroffen. Het is een prachtig samenspel van licht, klank en vooral indrukkwekkende projecties die op het paleis zelf worden geprojecteerd. Als je van plan bent om maar een paar kunstwerken te gaan bezoeken, zet deze dan zeker op je lijstje.

Wij wisten niet goed wat we moesten verwachten van dit festival, maar we waren positief verrast. Het enig jammere was dat we wat moeite hadden met het vinden van de verschillende locaties en dat ze nogal ver uit elkaar lagen – al is dat ook goed voor de conditie. Op verschillende plaatsen staan ook eetstandjes opgesteld; van churros tot pasta’s, er is van alles wat. Dit vonden we zeker een meerwaarde. Wij vinden het absoluut de moeite om eens te bekijken. Misschien kan je niet alle kunstwerken op een avond gaan bewonderen, maar gelukkig duurt het festival nog tot 6 november. Tijd genoeg dus.