We zijn vanaf nu te vinden via onze nieuwe url: www.nxtpop.be

REVIEW. ‘Sky Rojo’ op Netflix is de dramatische, dolkomische roadtrip op steroïden van drie prostituees (★★★★)

-

Netflix biedt vanaf vandaag nieuwe bingewaardig kijkvoer aan. De nieuwe Spaanse reeks Sky Rojo – Spaans voor ‘rode lucht’ – is het nieuwste pareltje van de makers van La Casa de Papel. Het is een dolkomische, met zwarte humor getinte actiereeks rond drie sekswerkers die op de vlucht slaan voor hun pooier.

De makers van hitserie La Casa de Papel hebben een nieuwe Spaanse topreeks klaarstaan. de reeks rond de meesterlijk geplande bankovervallen van El Professor loopt binnenkort op zijn einde, maar dat betekent niet dat we geen steengoede Spaanse reeksen meer te zien krijgen op Netflix. Het is na het matig onthaalde White Lines het nieuwste project van producent Álex Pina, maar het is – we onthullen het nu al – een met chroom gepimpte wervelwind op het scherm. Netflix heeft groot geloof in de reeks, want nog voor de release bestelden ze een tweede seizoen.

Wanneer drie prostituees tijdens een ruzie hun pooier een gat in het hoofd slaan, vluchten Coral (Verónica Sánchez), Wendy (Lali Espósito) en Gina (Yany Prado) weg uit de in cyan en roze neon-verlichte seksclub Las Novias. De drie vrouwen laten alles achter, incluis hun paspoorten om te ontsnappen aan handlangers Moisés (Miguel Ángel Silvestre) en Christian (Enric Auquer). Enkel een rode cabrio en het zicht op een betere toekomst nemen ze mee op hun vlucht. Het is voor de drie vrouwen, na jarenlang uitgebuit te zijn, een geïmproviseerde sprong in het duister. In Las Novias mag niet alles het daglicht zien, zo zijn sommigen het slachtoffer van mensenhandel en worden ze uit het arme buitenland gelokt onder het mom van serveerster worden in de club.

© Tamara Arranz / Netflix

Latin Pulp

Voor de drie vrouwen telt dan ook maar één ding: vijf minuten langer overleven in de onwaarschijnlijke tocht die ze maken. Sky Rojo staat dan ook geen minuut stil. Al vanaf de eerste aflevering sleurt het trio je mee in een onwaarschijnlijk verhaal. Het is een met actie volgestouwde reeks, waar de makers tevens enthousiast in het rond schieten met donkere humor. De vergelijking met werken van Quentin Tarantino is snel gemaakt.

De makers noemen de felgekleurde, actievolle reeks: ‘Latin Pulp’. Wij noemen het actievolle humor met een Spaans, hot ‘n smokey jasje. Zo schuwen de makers naaktheid, expliciete scènes en opvallende uitspraken niet. “Zien we mannen ooit nog niet als klanten”, vraagt Coral zich af. In andere scènes zien we hoe ze op uiterst gedetailleerde wijze aan de vingers van haar klanten moeten likken of hoe ze de minuscule jongeheer van een klant moet bevredigen. Aan expliciete scènes geen gebrek in Sky Rojo.

Met slechts 25 minuten per aflevering was het voor Pina en Esther Martinez een uitdaging om het verhaal verteld te krijgen, al leveren de scenaristen puik werk. De acht korte afleveringen jagen zich er in geen tijd door. In zeker opzicht benadert Sky Rojo het verhaal en – voornamelijk – de vertelstijl van La Casa de Papel. Alleen zijn deze vrouwen geen geniën op weg naar rijkdom, maar wel drie vrouwen die door een ongeluk vechten tegen grotere en sterkere krachten.

Voorliefde voor hondennarcotica

De sterkte van Sky Rojo zit ongetwijfeld in het acteerwerk van de drie leading ladies. Blonde babe Wendy, de naïeve Cubaanse Gina en de intelligente Coral – een vrouw met een voorliefde voor hondennarcotica – beleven een dramatische, dolkomische roadtrip op steroïden. Het is haast onmogelijk om niet verliefd te worden op de familia die de vrouwen tijdens hun reis vormen.

Naast pure adrenaline, de onvermijdelijke verrassingen en onverwachte wendingen gunt de reeks door flashbacks ook een zicht in de achtergronden van de personages. Zo zien we hoe de vrouwen in de prostitutie zijn beland, hoe ze de wereld beleven en wat ze denken. Sky Rojo is het verhaal van drie vrouwen die vluchten uit de mensenhandel en die opnieuw hun leven in eigen handen willen krijgen. Ver weg van de club die anders hun dood zal worden, maar het is vooral drie-en-een-half uur puur entertainment.

Sky Rojo is vanaf nu te bekijken op Netflix.