We zijn vanaf nu te vinden via onze nieuwe url: www.nxtpop.be

RECENSIE. ‘Fate: The Winx Saga’ Seizoen 1 op Netflix: fantasy met een intrigerende twist (★★★★)

-

Feeënmagie en een volwassenen serie lijken een onmogelijke combinatie, tot je Fate: The Winx Saga kijkt op Netflix. Binnen één dag waren we klaar met het seizoen, terwijl we verwachtten dat de show dik zou tegenvallen.

Oei, Winx Club wordt een Netflix-serie… Dat was één van onze eerste gedachten toen we het programma op onze homepagina zagen verschijnen. Na enkele dagen te negeren dat het programma bestond, gaven we toe aan onze nieuwsgierigheid. Tien minuutjes kijken, moest wel lukken. En toen zaten we opeens twee afleveringen verder.

Geruchten en commentaren

Hoewel series als The Vampire Diaries en Teen Wolf over bovennatuurlijke krachten gaan, hadden we nooit gedacht dat feeënmagie ons zou aanspreken. Feeënmagie lijkt namelijk kleurrijk en plezierig, wat ons in een fantasy-serie niet per se aanspreekt. Op dat vlak heeft Netflix dus een geweldige beslissing gemaakt: we maken een serie op basis van Winx Club, maar met een donkere draai eraan.

Beatrix in kooi
    Jonathan Hession/NETFLIX © 2020

Op sociale media zagen we regelmatig commentaren verschijnen dat mensen schoon genoeg hadden van Netflix met hun donkere verfilmingen van kinderprogramma’s. Sabrina – een serie over Sabrina, the Teenage Witch – is daar een voorbeeld van. Wij hadden bijna toegegeven aan die geruchten en commentaren, tot we enkele filmpjes zagen verschijnen die best interessant leken. We gaven de serie een kans, en de rest is geschiedenis.

Feeën, wachters en tonnen magie

Wanneer je series als deze kijkt, moet je sowieso een fan zijn van fantasy en het bovennatuurlijke. Maar naast de toverkrachten – waaronder één van vuur die wij in ons dagelijkse leven ook wel zouden willen hebben – zaten er ook andere elementen in het verhaal die het boeiend en zelfs intrigerend maakten.

Zo wandelen er op de school wachters rond, en volgen verschillende studenten zo’n wachtersopleiding om de school te beschermen tegen mogelijke bedreigingen. Eén van die bedreigingen zijn the burned ones, vreemde zwarte figuren die levensgevaarlijke schade kunnen achterlaten met een beet. Zij spelen in dit seizoen een zeer grote rol, en voegen een spanning aan het verhaal toe die er anders niet zou zijn.

Andere elementen waren ook het mysterie rond de geboorte van het hoofdpersonage, Bloom Peters, en haar groeiende romance met Sky, een wachter in opleiding die zelf een zeer boeiend achtergrondverhaal heeft waardoor we op het puntje van onze stoel bleven zitten.

assembly Alfea College
    Jonathan Hession/NETFLIX © 2020

Meer dan oppervlakkig

Die aandacht voor detail maakt het verhaal interessanter. Het is meer dan een serie over magie. De personages maken allemaal zaken mee waardoor ze dichter naar elkaar groeien, en vele personages hebben een achtergrondverhaal dat verklaart waarom ze zijn wie ze zijn. Het geeft je motivatie om verder te kijken omdat je meer wil ontdekken, én het zorgt ervoor dat je je aan personages hecht. Voor een serie met maar zes afleveringen, is dat een zeer grote prestatie.

Nu al?

Terwijl we ons bij sommige series kunnen afvragen hoe lang de makers het seizoen nog gaan rekken, vroegen we ons hier af waarom het in hemelsnaam maar zes afleveringen telde. We zaten na één avond bij aflevering drie, en schrokken best toen we merkten dat er niet veel afleveringen meer overbleven. Die zes afleveringen brachten voordelen met zich mee, aangezien de pacing van het verhaal daardoor ontzettend goed zat, maar voor ons had het zeker vier afleveringen langer mogen duren.

Wij zijn alvast razend enthousiast dat er een nieuw seizoen komt, en wachten ongeduldig op het tweede seizoen van Fate: The Winx Saga. Het heeft onze interesse in feeën weer tot leven gebracht: een echte aanrader dus!

Fate: The Winx Saga seizoen 1 is nu beschikbaar op Netflix!

Check de trailer