We zijn vanaf nu te vinden via onze nieuwe url: www.nxtpop.be

More

    We zijn vanaf nu te vinden via onze nieuwe url: www.nxtpop.be

    Taylor Swift ‘Fearless (Taylor’s Version)’: Alle soorten nostalgie (★★★★)

    Taylor Swift ‘Fearless (Taylor’s Version)’: Alle soorten nostalgie (★★★★)

    -

    Toen Taylor Swifts ex-recordlabel haar albums weigerde terug te verkopen aan haar, zag Swift het licht even niet meer. Tot ze resoluut besliste al haar vorige albums opnieuw op te nemen, waarvan Fearless (Taylor’s Version) de eerste is. Zelfs een decennium na de eerste release brak het net zo veel records.

    Nostalgie. Wanneer je naar Fearless (Taylor’s Version) luistert, voelt het even alsof je met een tijdmachine kan teruggaan naar het jaar 2008. Het enige wat ons er overduidelijk op wijst dat het niet meer dat jaar is, zijn de sublieme vocals van Swift, die de laatste jaren duidelijk veel heeft bijgeleerd op vlak van zingen.

    Waarom Fearless (Taylor’s Version)?

    We zouden erg uitgebreid het volledige verhaal kunnen vertellen, maar dan zijn we een tijdje bezig. Hieronder vertellen we het kort: Taylor Swift vertrok in 2018 bij haar oude record label Big Machine Records. Dat was een record label waarvan Taylor de allereerste artiest was, en achteraf bekeken heeft de CEO van dat label, Scott Borschetta, een zeer goed risico genomen gezien Swifts toekomstige succes.

    Taylor Swift On Stage
    © Universal Music Group

    Na jaren met elkaar te werken, besliste Swift dat het tijd was om haar vleugels uit te slaan en een record label te zoeken waarbij ze haar muziek zelf kon bezitten. Toen ze bij haar label vertrok, vroeg Swift om de rechten van haar oude albums van hen op te kopen. Het antwoord luidde echter nee, zelfs als ze enorm veel geld aanbod voor albums waar zij zelf al die jaren aan bezig was. Zij had namelijk al die uren op haar kamer haar liedjes geschreven, of al die dagen op tour aan de instrumentatie gewerkt.

    Slachtoffer van het geldspel

    Haar vertrouwen in Big Machine verdween vrij snel toen ze ontdekte dat ze voor de directie van het label niet veel meer bleek dan een pion in zijn spel. Dat vertrouwen werd nog meer geschonden toen Borschetta haar catalogus voor miljoenen doorverkocht aan een man waarvan hij wist dat die Taylor vaak had gekwetst of belachelijk had gemaakt. Geld doet vreemde dingen met mensen, deelde ze toen online. En niet veel later maakte ze duidelijk haar beslissing: ik neem mijn albums opnieuw op zodat mijn fans er van kunnen genieten zonder schuldgevoel, en zodat ik recht heb op datgene waar ik mijn leven aan heb toegewijd.

    Aan het succes van Fearless (Taylor’s Version) te zien, zou het recordlabel er nog spijt van kunnen hebben dat ze zoveel geld inzetten op iets wat snel waardeloos zou kunnen worden… De tijd zal het uitwijzen.

    De groeiers

    Voor ons telde Fearless altijd verschillende liedjes die ons niet echt lagen. We hadden gehoopt dat de nieuwe opnames een nieuw licht op nummers zoals Hey Stephen zou doen schijnen, maar uiteindelijk gebeurde dat toch niet. Niet getreurd, het nieuwe album is nog even charmant als de allereerste keer dat we het oude album beluisterden. We dachten gewoonweg tijdens het luisteren dat we sommige liedjes misschien ontgroeid waren, al merkten we al snel dat die oude knallers zoals White Horse en You’re Not Sorry ons nog net zo diep konden raken. En het bleef niet alleen bij de oude hits. Swift overlaadde ons met nieuwe ‘oude’ liedjes From the Vault.

    De kluis is open

    Wanneer we zeggen dat That’s When (featuring Keith Urban) ons favoriete country Taylor Swift nummer is, dan menen we dat echt. En hoewel we deels hadden gewenst dat Swift dat lied tien jaar geleden had uitgebracht, zijn we blij dat we zelfs zovele jaren later naar een nieuw nummer kunnen luisteren dat dezelfde onschuldigheid heeft die je voor het eerst in het Fearless tijdperk kon vinden.

    Fearless was namelijk het tijdperk of de era waarin Swift het grootste deel van haar succes verwierf, en toen ze die liedjes schreef wist ze nog niet wat haar te wachten stond. Niet alle nummers van The Vault liggen ons even goed (zoals You All Over Me of We Were Happy), maar de liedjes zoals Mr. Perfectly Fine en That’s When maken dat helemaal goed. Je staat binnen de kortste keren voor de spiegel op een neer te dansen met een haarborstel in de hand.

    Platinum edition is goud waard

    Fearless Platinum Edition was in 2008 de deluxe versie van het originele album. En het was altijd onze favoriete versie vanwege de geweldige deluxe nummers die op de tweede disc staan. In dit geval spelen we die tweede disc nog steeds op repeat. Niet alleen omdat Today Was A Fairytale op de lijst staat – een nummer dat we toen we tienjarig en hopeloos romantisch waren non-stop luisterden – maar ook omdat de andere liedjes zoals Untouchable en Come in With the Rain dankzij haar nieuwe vocals nog geweldiger klinken dan voorheen. Bovendien ontdekten we een liefde voor het nummer Superstar, dat ons vroeger nooit aansprak. Het ‘Platinum’ gedeelte van dit album is dus alvast een knaller en voor ons een groot succes.

    Swift speelt gitaar
    © Universal Music Group

    Welk album er als volgende uitkomt weten we nog niet. We kregen wel al een teaser van de heropname van Wildest Dreams die deel zal uitmaken van de soundtrack van de animatiefilm Spirit Untamed. Dus wie weet staat haar pop-album 1989 als volgende op het programma. Spannend…

    Advertentie
    Advertentie

    LAAT EEN REACTIE ACHTER

    Please enter your comment!
    Voer je naam hier in

    Lees Meer

    Advertentie