We zijn vanaf nu te vinden via onze nieuwe url: www.nxtpop.be

RECENSIE. Teen Creeps brengt met ‘Forever’ 40 minuten die eeuwigdurend mochten zijn (★★★★)

-

90’s gitaren, melodieuze refreinen die ruiken naar de tijd van Dinosaur Jr., Superchunk of Sonic Youth. Het Belgische Teen Creeps heeft een nieuwe plaat klaar.

Toen ze in 2014 met hun debuut EP naar buiten kwamen, duurde het nog eens vier jaar voor het Gents-Limburgse Teen Creeps hun debuutalbum uitbracht. Al leverde het hun wel goede kritieken op, tot zelfs over het Kanaal. Eind januari, bijna drie jaar na de release van Birthmarks was de opvolger klaar.

Gitaren alsof uit de 90’s gestolen zijn, melancholische vocalen en snel-tikkende drums. De driekoppige band is zijn signatuur in het tumultueuze 2021 niet kwijtgeraakt. Opener en single Seeing Shapes moet een van de meest catchy songs van Teen Creeps zijn. De tijd deed duidelijk deugd. Zo klinken ze volwassener én melodischer dan ooit. Zo getuigt ook Signal Dream. Melodisch ijzersterk, maar vooral de overtuigende vocalen van frontman-bassist Bert Vliegen blijven hangen.

Zachter geworden

Door de geluidsmuur schieten, zoals ze in de 90’s graag deden, blijft Teen Creeps gelukkig eigen. Dat hoor je op voorbij scheurende tracks Tourist en Fall Out. Al klinken ze in het algemeen rustiger op Forever. “Ik denk dat we zachter geworden zijn, aangezien we ouder geworden zijn”, zegt gitarist Joram De Bock. “Ik ben gewoonweg minder kwaad”, zegt frontman-bassist Bert Vliegen. “Op Birthmarks werd ik gevoed door boosheid en frustraties, nu heb ik geleerd om deze te laten gaan en mijn gebreken te aanvaarden.”

Die evolutie is onmiskenbaar. Defender, Toughen Up en Brother doen het gemiddelde tempo drastisch dalen, zonder vervelend sloom te worden. Het ultieme bewijs leveren ze in afsluiter Crash / Land. Met ruim 6 minuten speeltijd is het hun langste nummer ooit. Het rustige begin doet bijna gewag van een ballade, al slaan de heren al snel de vleugels uit om hun vier sterren genadeloos te verzilveren. Teen Creeps brengt met Forever 40 minuten 90’s gitaren die eeuwig mochten duren.

Voor wie niet genoeg zou krijgen van Teen Creeps. Ze brachten onlangs een cover uit van een van de grootste hits van Oscar & The Wolf: ‘Breathing’. Je kan die op YouTube bekijken.

Beluister Forever via jouw favoriete streamingdienst.