More

    The Blaze – ‘Dancehall’

    Advertentie

    The Blaze, het Franse electroduo bestaande uit de twee neven Guillaume en Jonathan Alric stonden afgelopen zomer op de festivalweide van Pukkelpop in de iconische Dance Hall. Afgelopen week brachten de neven hun bijna-gelijknamige debuutplaat ‘Dancehall’ uit. Met ‘Dancehall’ bewijzen ze dat ze Getalenteerde muziek-, en filmmakers zijn.

    Het begon voor muziekproducers en filmmakers Guillaume en Jonathan Alric in 2016, toen ze hun debuutsingle ‘Virile’ op de wereld los lieten. Na hun debuut EP ‘Territory’ ging hun carrière pijlsnel de lucht in, deze zomer maakten ze onder andere hun opwachting op Primavera Sound, Lollapalooza, Lowlands en Pukkelpop.

    “38 minuten durende gala van piano en drummachines”

    Openen doet The Blaze op ‘Dancehall’ met ‘Opening’. Een prijs voor meest originele titel zullen ze niet winnen, al is het al beter als het nog minder originele ‘Intro’. ‘Opening’ is naast de letterlijke opener van ‘Dancehall’, ook meteen de opener van een 38 minuten durend gala van piano en drummachines. Dat is enerzijds positief, maar draagt anderzijds mee aan een ééntonig karakter van het album.

    Prototype van ideale elektronica

    Naast pianoklanken en drums werken de vocalen met verlaagde pitch ook mee aan de eigen, unieke sound van The Blaze. Net voldoende omgetoverd om niet natuurlijk te klinken, wat je helemaal in het universum van ‘Dancehall’ zuigt.

    Tweede nummer op de plaats is ‘Heaven’. Het nummer, dat tevens als eerste single van het debuutalbum werd uitgebracht, is meteen een schot in de roos. ‘Heaven’ is het prototype van ideale, hedendaagse elektronica. Dat de neven begenadigde filmmakers zijn, zien we in de prachtige videoclip, die je niet onbewogen kan laten.

    Oh, she is my girl
    Oh, she loves to fight but
    She’s never been loved

    the blaze – ‘SHE’

    ‘She’ en ‘Places’ zijn de meest dansbare en mainstream songs van hun debuutplaat. Ook hier weer aandacht voor de vocalen, het is het eerste en enige nummer die een bijna-falsetto zang gebruikt. Een fijne afwisseling. Het quasi 3’30” durende “You dance so well” in ‘Places’ zouden we bijna geloven. ‘Rise’ is dan weer volledig instrumentaal, het nummer bouwt met een machtige beat en drum op, naar een onweerstaanbaar hoogtepunt.

    Gewenning 

    ‘Runaway’ bezit de meest duistere klanken van het album. Een juweel dat zeker in je afspeellijst thuishoort. Vanaf zevende nummer ‘Breath’ begint stilaan gewenning op te treden, het lijkt meer van hetzelfde. Al lijkt dit probleem eerder aan het eerste deel van de song te liggen. Het refrein weet dan wel veel meer te bekoren, al voelt het in de totaliteit van de song toch niet helemaal perfect.

    Briljante ‘Queens’

    Gelukkig weet ‘Queens’ – mede door zijn krachtige videoclip – dat jammerlijke gevoel helemaal weg te spoelen. Een werkelijk briljante videoclip, die de essentie van de song perfect weet te vatten.

    Wanneer het einde van ‘Dancehall’ stilaan in zicht komt, overvalt ‘Faces’ je. De excellente song met het wel erg catchy refrein, bouwt op naar een orgelpunt. ‘Mount’ is het perfecte uitgekiemde einde voor ‘Dancehall’. De majestueuze sound zou de soundtrack kunnen zijn van de meest vernielzuchtige apocalyps. Al bij al, een geslaagd debuut voor de Franse elektro-benjamins.

    The Blaze staat op 11 maart in de Ancienne Belgique. Op 14 maart kan je ze live aan het werk zien in TivoliVredenburg Ronda, Utrecht. Klik hier voor meer informatie.

    Advertentie
    Advertentie

    Lees Meer