‘Let It Snow’: Netflix start kerst met een topper (★★★★)

Met Halloween nog geen twee weken achter de rug, debuteert Netflix zijn eerste kerstfilm. Let It Snow, geregisseerd door Luke Snellin, is los gebaseerd op het gelijknamige boek van John Green, Maureen Johnson en Lauren Myracle dat in 2008 verscheen. De cast zit vol met bekende jonge acteurs zoals Kiernan Shipka van ‘The Chilling Adventures of Sabrina’, Jacob Batalon van ‘Spider-Man: Homecoming’ en Isabela Moner van ‘Dora and the Lost City of Gold’.

Het plot bestaat uit drie verschillende plots, die uiteindelijk met elkaar verweven worden in Love Actually stijl. Als eerste is er de verlegen Tobin (Mitchell Hope) die verliefd is op zijn beste vriendin Angie (Kiernan Shipka) die de bijnaam The Duke heeft. Julie (Isabela Moner), werd geaccepteerd om naar de universiteit van Columbia te gaan, maar is niet zeker omdat ze voor haar zieke moeder wil zorgen. Haar leven verandert nog meer wanneer ze de beroemde popster Stuart (Shameik Moore) ontmoet.

Ook zijn er beste vriendinnen Dorrie (Liv Hewson) en Addie (Odeya Rush). Addie is jaloers aangezien haar vriendje niet antwoordt op haar sms’jes en hij met een ander meisje heeft afgesproken. Dorrie kan Addie echter niet echt helpen want ze heeft haar eigen problemen wanneer haar crush en soort van ex Kerry (Anna Akana) naar de Waffle Town waar ze werkt komt, maar haar niet lijkt te zien staan. Tenslotte is er nog Keon (Jacob Batalon) die het beste kerstfeestje aller tijden wil geven om een lokale DJ te overtuigen van zijn kunsten.

Plotanalyse

Een algemeen plot is er niet echt, maar de drie verschillende plots zijn wel telkens goed uitgewerkt. Ze zijn wel allemaal heel cliché en voorspelbaar, maar dat zijn ze om een reden, het publiek blijft ernaar kijken. Zelfs wanneer je al weet dat uiteindelijk alles goed zal komen, wil je toch weten hoe dat zal gebeuren. Bij deze korte synopsis van de film is ook al direct te merken dat het verhaal maar losjes gebaseerd is op het boek. Er is namelijk de toevoeging van een LGBTQ+ koppel, en dat is zeker welkom. Het is iets dat we niet vaak zien in het kerstgenre, maar deze film bewijst dat het zeker werkt. Nog iets dat we niet vaak zien in kerstfilms, maar wat zeker nog mag toenemen, is niet-blanke personages. Het was verfrissend om personages van zo veel verschillende etniciteiten op het scherm te zien.

“Snow hides a lotit’s like the Spanx of weather”

Personages

Met zo veel personages in een korte film, 1 uur en 33 minuten, is er een zeer grote kans dat niet alle personages goed uitgewerkt zijn. Dat is ook hier jammer genoeg het geval. We moeten uiteraard in gedachten houden dat dit een kerstfilm is met een heel specifiek doel, namelijk het amuseren van de kijkers. Hier slaagt de film zonder enig probleem in, maar dat had hij ook kunnen doen met net iets uitgebreidere personages. The Duke bijvoorbeeld is niets meer dan het stereotiepe jongensachtige meisje op wie haar beste vriend verliefd is. Het was niet super moeilijk om haar een iets interessanter karakter te geven, maar helaas. Gelukkig is dat niet voor elk personage het geval. Julie bijvoorbeeld blijkt niet zo makkelijk te doorgronden als eerst gedacht, net zoals mensen in het echte leven.

4 sterren

Alhoewel Let It Snow helemaal geen innovatieve film is die het kerstgenre opnieuw uitvindt, is het wel een film die perfect in de kerstfilm traditie past. Om die reden krijgt deze film dan ook 4 sterren. Als je een fan bent van voorbije Netflix kerstfilms zoals ‘The Christmas Prince’ en ‘The Princess Switch’, dan is deze zeker een aanrader. Gezellig zittend onder een dekentje met een warme chocomelk in de handen is de perfecte manier om deze film te bekijken.