30 oktober 2020

‘Little women’ is een instant klassieker (★★★★★)

-

In de Verenigde Staten is Little Women al enkele maanden te zien, en won de film ondertussen ook al een Oscar voor beste kostuumdesign. In België moesten we wat langer wachten, hier werd de film op 12 februari voor de eerste keer getoond. De film, gebaseerd op het gelijknamige boek van Louisa May Alcott werd geregisseerd door Greta Gerwig. De cast zit vol met bekende namen waaronder Saoirse Ronan, Emma Watson, Laura Dern, Meryl Streep en Timothée Chalamet.

De vier zusjes Jo, Amy, Meg en Beth (respectievelijk gespeeld door Saoirse Ronan, Florence Pugh, Emma Watson en Eliza Scanlen), groeien op in de jaren 1860, tijdens en net na de Amerikaanse burgeroorlog. Hun moeder (Laura Dern), liefkozend Marmee genoemd, probeert met de weinige middelen die ze heeft zo goed mogelijk voor haar kinderen te zorgen terwijl haar man aan het front is. Wanneer de zusjes kennismaken met hun ondeugende buurjongen Laurie, gespeeld door Timothée Chalamet, wordt hun al zeer chaotische leven nog meer op zijn kop gezet.

Door de periode waarin het verhaal zich afspeelt, en het feit dat de vier hoofdpersonages jonge vrouwen zijn, is de sociale positie een belangrijk onderwerp in de film. Het wordt echter op zo’n manier uitgebeeld en bekritiseerd dat je niet het gevoel hebt dat je in een lezing over vrouwelijke emancipatie zit. De film brengt op een luchtige manier dit toch wel belangrijke onderwerp ter sprake. Bovendien zit er genoeg humor in de film om deze serieuze en ook enkele zeer emotionele momenten af te wisselen.

Regie

Greta Gerwigs keuze om het verhaal fragmentarisch met sprongen doorheen de tijd af te beelden was een gewaagde keuze, omdat het op die manier snel ingewikkeld en verwarrend kan worden. Maar dat was hier helemaal niet het geval. Door duidelijke verschillen in zowel de kostuums als de kapsels van de personages was het altijd duidelijk in welke tijdsperiode een scène zich afspeelde. De sprongen in de tijd zorgden ervoor dat je als kijker nog meer in het verhaal gezogen werd. Je wil namelijk zeer graag weten hoe de personages op een bepaald punt in de tijd geraakt zijn.

“Just because my dreams are different than yours doesn’t make them unimportant.”

Personages

Hoewel het duidelijk is dat Jo en Amy de hoofdpersonages zijn, zijn ook de andere personages goed uitgewerkt. Ze hebben allemaal hun eigen karaktertrekken en zijn geen stereotypen. Daarnaast zie je niet alleen hoe de vier meisjes opgroeien en zichzelf ontwikkelen, maar je ziet ook een waarheidsgetrouwe voorstelling van hoe het is om zussen te hebben. Het is niet altijd makkelijk, en het gaat niet altijd goed. Soms zijn er ruzies die niet direct op te lossen zijn. Maar de film toont ook hoe sterk en onbreekbaar die familieband kan zijn, en dat zelfs met alle ups en downs je als het nodig is alles over hebt voor je familie.

5 Sterren

De film is naast een interessante inkijk in de levens van vier jonge vrouwen in de 19e eeuw vooral enorm ontspannend. Je voelt je als kijker zo betrokken bij de personages en na 135 minuten met hen te hebben doorgebracht, is afscheid nemen moeilijk. Het is een van die uitzonderlijke films waarvan je hoopt dat het einde nooit zal komen en je voor altijd in deze pittoreske wereld bij deze fantastische personages kan blijven. Een instant klassieker!

Abonneren op
Abonneren op
guest