‘The Lion King’ opnieuw op het grote scherm (★★★★)

Na lang wachten is ‘The Lion King’ sinds 17 juli 2019 eindelijk in de Belgische bioscopen te bekijken. Ondertussen is het al 25 jaar geleden dat de originele tekenfilm uitkwam. De film, geregisseerd door Jon Favreau, heeft Donald Glover, Chiwetel Ejiofor, Billy Eichner, Seth Rogen en Beyoncé Knowles in de hoofdrollen.

Hoewel het plot bijna volledig hetzelfde is, zijn er toch enkele kleine verschillen op te merken. Een van die verschillen is dat Nala een opvallend grotere rol heeft. Ook in de tekst zijn er enkele aanpassingen. Timon en Pumba’s dialogen zijn bijna volledig hetzelfde, maar sommige van hun grappen zijn toch nieuw. Deze zijn geïmproviseerd door Billy Eichner en Seth Rogen, die de personages tot leven brengen. Tenslotte is ook Scar’s lied, ‘Be Prepared’ volledig aangepast. Bijna niets van de originele tekst komt in de film voor. Bovendien is het in deze versie ook niet echt een lied, maar meer een ritmische speech.

Animatie

De beste manier om de film te beschrijven is door het een ‘CGI-film’ of ‘Computer Generated Imagery Film’ te noemen. Live action klopt niet helemaal aangezien het geen echte dieren zijn, en animatiefilm klinkt meer als tekenfilm. De CGI die hier gebruikt is, is formidabel. Je twijfelt er geen moment aan of dit wel echte dieren zijn, het lijkt allemaal levensecht. Toen de trailer uitkwam, hadden heel wat mensen commentaar over Scar. In de tekenfilm heeft hij zwarte manen en gele ogen, maar in deze versie ziet hij er heel wat normaler uit. Dit was de juiste keuze van de makers, als ze de zwarte manen en gele ogen gehouden hadden, dan had hij er helemaal niet geloofwaardig uitgezien.

“Oh yes, the past can hurt. But from the way I see it, you can either run from it, or learn from it.”

Cast

Deze cast zit vol met bekende mensen, en dat merk je direct. Alle stemmen passen perfect bij de visuele beelden, maar er zijn toch enkele acteurs die er bovenuit springen. Als eerste is er Chiwetel Ejiofor als Scar. Hoewel het een beetje teleurstellend was dat ‘Be Prepared’ meer gesproken dan gezongen werd, was zijn prestatie in het algemeen toch zeer indrukwekkend. Telkens hij begon te spreken, kreeg ik direct kippenvel. Ook Billy Eichner als Timon was onverwacht goed. Zijn komische timing was op en top, en vooral zijn zangstem was enorm verrassend en blijft nog lang bij.

Beyoncé

Over de casting van Beyoncé was er heel wat discussie. Sommigen waren enorm blij dat de wereldbekende zangeres haar debuut als actrice zou maken, anderen waren heel wat minder tevreden. Die tweede groep had vooral schrik om twee redenen. De eerste, dat Beyoncé nog nooit in een film geacteerd had, en dat haar stem misschien niet goed zou passen. De tweede, dat ze te bekend was en alle aandacht naar haar zou gaan. Gelukkig zijn geen van die twee zorgen het geval. Vanaf het moment dat de film begint, denk je niet meer aan de acteurs, enkel aan de personages. Op het moment dat haar personage in beeld is, is het dus niet meer Beyoncé, maar gewoon Nala. Hoewel het wel waar is dat Nala in deze versie van de film een grotere rol heeft, stoort dat helemaal niet. Het geeft haar een wat duidelijker karakter, en dat kan nooit kwaad.

4 Sterren

Vooral de nostalgie die je voelt bij het bekijken van deze film is enorm belangrijk. Al vanaf het begin, de zonsopgang, komt er een warm gevoel bij je binnen en waan je je terug in je kindertijd. Dit gecombineerd met de uitstekende animatiestijl, ongelofelijke cast, en de nog steeds formidabele soundtrack geeft dus redenen genoeg om de film te bekijken.

Abonneren op
Abonneren op
guest