We zijn vanaf nu te vinden via onze nieuwe url: www.nxtpop.be

© VRT

RECENSIE. Fictieserie ‘Black-Out’ is vermakelijk spannend, maar blijft in het donker achter (★★)

-

De sabotage van een kerncentrale zorgt voor een nationale stroompanne en alsof dat niet genoeg is, wordt op hetzelfde moment de dochter van de premier ontvoerd. Dat kan toch alleen maar een topreeks opleveren? Neen. ‘Black-Out’ verdwijnt in de duisternis en dat is maar goed ook.

De premisse van ‘Black-Out’ lijkt zo weggelopen uit de brainstormsessie van een Amerikaanse Hollywoodschool. Denk aan een plek waar verteld wordt, dat filmproducties van 200 miljoen dollar de norm zijn en dat scènes met explosies, even alledaags zijn als #metoo voor 2017.

Vooralsnog waaien die budgetten nog niet over naar de Belgische filmindustrie, maar dat betekent niet dat er geen sterke actiereeksen gemaakt worden in ons land. Denk maar aan het geniale ‘De Dag’ van Jonas Geirnaert en Julie Mahieu.

Spanningsboog, maar gammele personages

De korte inhoud van ‘Black-Out’, lijkt dan ook iets even interessants te beloven. Zo zitten plotseling 11 miljoen Belgen in de kou en donker – stel u voor dat het nu zou gebeuren – en wordt Elke, de dochter van de premier, ontvoerd. Bij overmaat van ramp dreigen de ontvoerders met de dood van Elke, als het licht opnieuw aan zou gaan. De redder in nood is Michael Dendoncker, hoofd van de Dienst Anti-terrorisme (Geert Van Rampelberg). Hij wordt in het geheim ingeschakeld door de premier om de sabotage te onderzoeken en Elke te redden. Terwijl doet de premier Annemie Hillebrand (Sara De Roo) er alles aan om de black-out te rekken, ook al schaadt het haar carrière.

De reeks zit vol spannende wendingen en mysteries die je op het puntje van je stoel zullen houden. Een spanningsboog om U tegen te zeggen: wij verslonden ‘Black-Out’ op twee dagen via Streamz. Maar eens de puzzel in elkaar valt, blijft het een serie om snel te vergeten. Zo zitten de personages gammel in elkaar, waardoor ze nooit voldoende geloofwaardig worden om onder de huid te kruipen. Iets wat bijvoorbeeld in ‘De Twaalf’ of ‘Undercover’ wel lukte.

Terwijl Van Rempelberg een actieheld à la ‘Bodyguard’ min of meer overtuigend neerzet, verdwaalt De Roo tussen het moederschap en een grauwheid die blijkbaar synoniem moet staan met het premierschap. En wij dachten net na het zien van topreeksen – zoals ‘House of Cards’, de Amerikaanse verkiezingen of de Belgische formatie – dat het er allemaal wat opwindender aan toe ging in de politiek.

Met windmolens!

Zelf Lucas Van den Eynde weet vaker niet, dan wel te overtuigen – een vreselijke prestatie voor een klasbak zoals hij. Zijn personage, Herman Pauwels, de echtgenoot van de premier maakt bokkesprongen, foute keuzes en is ongewoon ongeloofwaardig, alsof hij recht uit een B-horrorfilm komt.

Het plot zelf begint pas na een tijdje af te brokkelen. Want zag u ooit al een vicepremier een buurtfeest houden tijdens een nationale crisis? En dan zwijgen we nog over de ontknoping, die mid-seizoen nog meeslepend leek, maar uiteindelijk erg ongeïnspireerd oogt. Schande voor dé zondagavond op Eén. ‘Black-Out’ is een spannende reeks, al blijven de personages en het plot te vaak in het donker achter. Graag een remake over 20 jaar. Doe het dan met windmolens!

‘Black-Out’, iedere zondag rond 20.50 op Eén.