‘Ralph Breaks the Internet’: Review

Zes jaar na de release van ‘Wreck it Ralph’ kunnen fans van de video game slechterik hem eindelijk terugzien in ‘Ralph breaks the internet’. De film, geregisseerd door Rich Moore en Phil Johnston, debuteerde op 21 november 2018 in de cinemazalen. Zowel John C. Reilly als Sarah Silverman hernemen hun rollen als respectievelijk Ralph en Vanellope. Deze keer worden ze vergezeld door Gal Gadot die de rol van Shank speelt, een nieuw personage met een belangrijke rol.

De film speelt zich af na de feiten van de eerste film. Ralph en Vanellope zijn nu vrienden en genieten van hun leven in de spelletjeshal. Wanneer het stuur van Vanellope’s game kapot gaat, beslissen de twee vrienden om het internet binnen te gaan om een vervangstuk te zoeken dat te koop is op eBay. Ze kunnen op het stuur bieden, maar omdat ze beide geen idee hebben hoe het systeem werkt, bieden ze veel te veel geld, geld dat ze niet hebben. In de volgende 48 uur proberen ze een manier te vinden om dat geld te verdienen terwijl ze verschillende levenslessen leren. Levenslessen die ook nuttig zijn voor niet-Disney personages zoals wij.

Een van de elementen in de film waarnaar mensen al lang uitkeken waren de Disney prinsessen. Er is een trailer, degene waarmee het meest reclame gemaakt werd, waarin Vanellope kennis maakt met deze personages. Hoewel het zeer grappig is en het perfect in de film past, was ik een beetje teleurgesteld toen ik het in de cinema zag. Er zijn maar twee scenes waarin de prinsessen verschijnen, waarvan één bijna volledig getoond wordt in de trailer. Ze zijn uiteraard geen hoofdpersonages, maar hun verschijning in de trailer was voor velen wel wat ervoor zorgde dat ze de film wouden zien. De personages werden op een leuke manier gebruikt en brachten wat nostalgie met zich mee, maar ze waren ondergebruikt om zo een groot deel van de reclame te zijn.

“Do people assume all of your problems got solved because a big strong man showed up?”

Aangezien het grootste deel van de film zich afspeelt in het internet, moest Disney een internet creëren dat bestond uit gebouwen en mensen. Ze deden dit fantastisch goed, de websites brachten ze steeds zeer accuraat in beeld. Het meest verrassend was het feit dat ze niet bang waren om de slechte kant van het internet te tonen. Ze lieten het niet de meest vrolijke plaats lijken. Een van de zaken die dit het best toont is hun interpretatie van de reacties op sociale media. “Lesson one of the internet: never look at the comments” (“Les één van het internet: kijk nooit naar de reacties”) zegt een van de personages. Hun eerlijke voorstelling van het internet voegt een emotioneel aspect toe aan de film.

Dat emotionele aspect wordt nog versterkt door Ralph die nog maar eens een metamorfose ondergaat. In de eerste film verandert hij van slechterik naar vriend, in dit vervolg evolueert hij nog verder. Hij krijgt een beter idee van wat het echt betekend om een goede vriend te zijn. Iets waar we allemaal nog wat over kunnen bijleren. De film is een aanrader voor alle leeftijden, hij bevat veel humor, maar er zitten ook verschillende diepere betekenissen in die ook voor het oudere publiek zeker de moeite waard zijn.

Volg voor meer

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Voer je naam hier in