Recensie: ‘Bohemian Rhapsody’

‘Bohemian Rhapsody’ vertelt het verhaal van de wereldbekende groep Queen, tot en met hun legendarische Life Aid concert in 1985. De film werd voor het eerst uitgezonden in de Verenigde Staten op 2 november en heeft Rami Malek in de hoofdrol als Freddie Mercury. Al de muziek die gebruikt wordt in de film is van Queen, en zelfs de muziek bij het 20th century logo werd opnieuw opgenomen door Brian May, de gitarist van Queen die vandaag nog steeds actief is.

De casting van Rami Malek was een fenomenale keuze, en niet enkel omdat hij een van de enige bekende Egyptische acteurs is in de Verenigde Staten. Hij speelde niet gewoon Freddie, maar hij werd hem ook echt. Zijn voorstelling van Freddie was zo goed dat wanneer de outro begon en een muziek video van Queen getoond werd, het voor mij niet helemaal juist voelde. Op dat moment voelde Malek meer als Freddie dan de man zelf. Wanneer je dat lukt als acteur, dan weet je dat je het uitstekend gedaan hebt.

“We’re four misfits who don’t belong together, we’re playing for the other misfits. They’re the outcasts right at the back of the room. We’re pretty sure they don’t belong either. We belong to them.”

Een van de kwaliteiten van de film is dat Freddie Mercury niet voorgesteld wordt als een legendarische performer die alles had wat hij wilde. Hij werd getoond als een echt mens die het ook soms moeilijk had en niet altijd vrolijk en vriendelijk was. Op meerdere momenten tijdens je film zou je hem zelfs kunnen zien als de antagonist, en dat is oké. Mensen zijn niet altijd de helden van hun eigen verhaal.

Dat is niet de enige manier waarop de film zoals het echte leven is. Net zoals het leven is de film een rollercoaster van emoties. Op het ene moment zal je lachen om een van de hilarische moppen gemaakt door Ben Hardy’s personage Roger Taylor, en het volgende moment zal je wenen terwijl Gwilym Lee als Brian May spreekt over de band als een familie. De film focust niet op al de successen die Queen tijdens hun carrière heeft gekend, maar het is ook geen triestige film over al hun problemen. Het is een rauwe film over al hun hoogte- en dieptepunten die ze moesten doorstaan voor ze op het punt geraakte waar iedereen hun muziek, en hun namen, kende.