More

    Faces On TV @Depot Leuven: Onverantwoord hard grooven en dansen

    Advertentie

    Het Depot opende gisterenavond zijn deuren uitzonderlijk laat voor een late-night show met Faces On TV, Willem Ardui en DJ Masala. Met Faces On TV stond Het Depot alvast klaar voor een avondje grooven en dansen. Wij waren er getuige van.

    Producer en zanger Willem Ardui mocht vrijdagavond het reeds aanwezige publiek opwarmen voor Faces On TV. Ardui ken je misschien als de helft van hiphop duo Blackwave. Met zijn soloproject brengt de man Nederlandstalige dreampop. Zo waren we getuige van het prachtige ‘Beziel Me’ en ‘Meander’. Ardui brengt zijn songs op een zó serene, dromerige manier dat we wel bijna gingen zweven.

    Immense berg talent

    Voeten terug op de grond. We moesten het onmiddellijk toegeven. Er was véél te weinig publiek opgedaagd voor het talent van Jasper Maekelberg, alias Faces On TV. Toch begon de man en zijn band er vol enthousiasme aan. De overgave en passie die Maekelberg aan de dag legt, maakten ons oprecht blij. Alhoewel ‘Dancing After All’ al heerlijk op langspeler ‘Night Funeral’ klinkt, wisten de heren én vrouw er een wildere, onstuimigere versie van te maken. Denk nog meer gitaren, meer drum, meer alles. Damn, wat klonk dat lekker. Het is niets voor niets dat Maekelberg met zijn talent Bazart, Warhola en Warhaus naar de top leidde.

    Na een veelbelovende start wist Faces On TV de lat hoog te houden. Sublieme track zoals ‘Call Me Up’, ‘Looking Glass’ en ‘The Image Of Boy Wonder’ passeerden de revue. Allen kregen ze live nét dat tikkeltje meer. De verlengde versie die we van ‘The Image Of Boy Wonder’ kregen groovede – op bepaalde momenten – zo hard, dat we onszelf moesten herinneren aan het feit dat we onze dansmoves enigszins in toom moesten houden. De track zorgde voor een prachtig samenzang momentje tussen band en publiek. De dansbaarheid én passie die Maekelberg’s Faces On TV op ons afstuurden was van een onrustwekkend hoog niveau.

    Ook het rustigere werk – zoals die excellente ‘Night Funeral’ – kon ons zonder enige twijfel overtuigen. Dat Maekelberg ons enkele malen – figuurlijk – een onverwachte kant uitstuurde, merkten we op het rustig begonnen ‘Slowly Fading Out’. Al snel muteerde de song naar een duister baken van explosiviteit en klanken. Magnifiek. Letterlijk de onverwachte kant uitgaan, deed Maekelberg dan weer door het publiek in te duiken. We vallen in herhaling: wat een show!




    Special Guests: Balthazar!

    Op dat moment had Maekelberg nog een immense verrassing voor ons. Op ‘Suspicious’ doken plots drie bekenden op. Niemand minder dan de heren en vrienden van Balthazar waren opgedoken om het nummer te voorzien van de nodige blazers.

    “Omdat jullie zo vriendelijk zijn gebleven, gaan we nog een nummer spelen”, zo kondigde Maekelberg zijn toegift aan. Met ‘Terminal Case’ werd er gezorgd voor een moment van vrede en rust. Met nog een afterparty op het programma dienden de benen uiteraard warm te blijven. Afsluiten deden ze dan ook met de opgetogen sounds van ‘Love / Dead’. Het einde van een geslaagde vrijdagavond.

    Jasper Maekelberg wist met zijn Faces On TV ons volledig te overtuigen. De groovyness en dansbaarheid in de wildere, onstuimigere live-versies namen bij momenten onverantwoorde proporties aan. Jammer genoeg was er – in verhouding met Maekelberg’s talent – veel te weinig publiek afgezakt naar Het Depot. De man verdient zonder twijfel een uitverkochte zaal. Ga ze aan het werk zien! We beloven je het: het is de moeite waard.




    Advertentie
    Advertentie

    Lees Meer